VERKOOPVOORWAARDEN – WOLFERS
1. Definities en toepassing van de Verkoopvoorwaarden
De huidige verkoopvoorwaarden (hierna de“Verkoopvoorwaarden“) zijn te vinden op de website www.wolfers.be (hierna: de “Website“). De Website, de Producten en Diensten worden aangeboden door: SA WOLFERS 1812 (hierna: ” Wolfers ” en ” Wij “) Waterloolaan, 1 1000 BRUSSEL BELGIË BTW BE0432.111.541 info@wolfers.be (+32) 2 513 6150 In het kader van deze Verkoopsvoorwaarden wordt verstaan onder:
- “Consument”: Iedere natuurlijke persoon in de hoedanigheid van koper die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
- “Koper“: Elke natuurlijke persoon die een contractuele relatie aangaat met Wolfers, met inbegrip van, maar niet beperkt tot: Consumenten en Professionele Klanten. Elke Koper stemt ermee in geen Producten van Wolfers te kopen met als enig doel deze door te verkopen. Verder ook aangeduid als “u” of “uw”.
- “Producten”: Alle goederen die het onderwerp zijn van een of meer Verkoopovereenkomsten.
- “Diensten”: Alle activiteiten van Wolfers, inclusief creatie, reparatie, restyling, restauratie, expertise, bemiddeling van juwelen.
- “Goederen die zijn vervaardigd volgensspecificatiesvan de consument“: Niet-geprefabriceerde goederen die zijn vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de Consument.
- “Koopovereenkomst“: Elke overeenkomst waarbij Wolfers zich verbindt om de eigendom van de Producten over te dragen aan de Koper en/of diensten te verlenen aan de Koper en waarbij de Koper zich verbindt om te betalen voor deze Producten en/of diensten.
De Verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle huidige en toekomstige verkopen van Producten door Wolfers aan de Koper.
Door het gebruik van de Website aanvaardt de Koper deze Verkoopsvoorwaarden, evenals alle andere rechten en plichten zoals vermeld op de Website. Deze Verkoopsvoorwaarden zijn steeds en uitsluitend van toepassing, behoudens uitdrukkelijke afwijking. Een expliciete afwijking is alleen geldig als deze het gevolg is van een wederzijdse overeenkomst die schriftelijk is vastgelegd. Expliciete afwijkingen zijn alleen geldig wanneer ze de clausules waarop ze betrekking hebben vervangen of aanvullen. Deze afwijkingen doen geen afbreuk aan de toepasselijkheid van andere bepalingen van de Verkoopsvoorwaarden. Wolfers behoudt zich het recht voor om de Verkoopvoorwaarden in de toekomst te wijzigen en/of aan te vullen. Eventuele toekomstige wijzigingen zullen geen invloed hebben op bestaande productbestellingen en daaruit voortvloeiende overeenkomsten. Wij raden u aan onze Algemene Voorwaarden regelmatig te lezen en te raadplegen. Eventuele toekomstige wijzigingen zullen geen invloed hebben op lopende bestellingen en daaruit voortvloeiende overeenkomsten, tenzij wettelijk anders bepaald. De Verkoopsvoorwaarden van Wolfers zijn eveneens beschikbaar in het Nederlands en het Frans. In geval van tegenstrijdigheid tussen de verschillende versies, heeft de Franse versie voorrang.
2. Onze producten en diensten
2.1 Ons online aanbod
Ons online aanbod wordt met de grootste zorg gepresenteerd. Wolfers verstrekt informatie over de kenmerken van de Producten en foto’s ter illustratie van bepaalde Producten. Wij verstrekken deze informatie binnen de grenzen van de technische mogelijkheden. De afbeeldingen op onze Website zijn een benaderende weergave van de wezenlijke kenmerken van onze Producten. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de kleuren van onze Producten, zoals weergegeven op onze Website, overeenkomen met de werkelijkheid. Wij kunnen echter niet garanderen dat de weergave op uw scherm perfect overeenkomt met de kleuren van onze Producten, aangezien computerschermen kunnen variëren. 2.2 Ontwerp en restyling op maat Wolfers dankt veel van zijn befaamde reputatie aan zijn meesterschap in juwelen op maat. Het bedrijf kan zich laten inspireren door de initiële wens van een klant, hoe complex ook, en een uitzonderlijk sieraad creëren. Of het nu gaat om een verlovingsring, armband of halsketting, elk gepersonaliseerd project krijgt eerst vorm aan de hand van gedetailleerde schetsen (wat verfijningen en aanpassingen vergemakkelijkt) en put uit de inspiratie van zo’n 6000 gearchiveerde ontwerpen. Dezelfde persoonlijke benadering wordt gebruikt bij het transformeren van een bestaand juweel. Onze ambachtslieden kunnen edelstenen herslijpen en opnieuw polijsten of fijne juwelen restylen voor een oogverblindend resultaat. 2.3 Restauratie Wolfers heeft een bijzondere expertise met vintage en antieke juwelen. Het bedrijf is een van de weinige bedrijven die over de traditionele vaardigheden en expertise beschikken om antieke juwelen te restaureren. Onze getalenteerde en gepassioneerde ambachtslieden zijn in staat om de beste materialen en traditionele technieken uit een vervlogen tijdperk te gebruiken. Delicate antieke stukken krijgen, door een zorgvuldige restauratie met respect voor de kunst van het juwelen maken, een nieuw leven en er kan opnieuw van genoten worden. 2.4 Reparaties De werkplaats van Wolfers is beschikbaar om vakkundige expertise te bieden voor snelle reparaties en aanpassingen aan sieraden, zoals het aanpassen van de maat van een ring, het vervangen van de sluiting van een armband, het opnieuw rijgen van een halsketting of het controleren van de zetting van een edelsteen. 2.5 Expertise Of je nu een waardevol juweel koopt, bezit of overdraagt, je moet er alles over weten. Wolfers is een erkende autoriteit in het analyseren van de eigenschappen van een juweel en het schatten van de waarde ervan. Onze diensten variëren van eenvoudig, nuttig advies voor klanten die een nieuw juweel kopen, tot gedetailleerde expertises voor erfenisdoeleinden. Wat uw wensen ook zijn, u kunt er zeker van zijn dat de kennis van het bedrijf over juwelen en edelstenen altijd volledig neutraal wordt overgebracht. 2.6 Makelaardij De verkoop van een edelsteen biedt de mogelijkheid om een andere te kopen. Wolfers helpt mensen die hun privécollectie willen veranderen, door de beste prijs te vinden op de professionele markt of tussen particulieren. De bemiddeling gebeurt steeds met tact en in alle discretie. De deposant blijft eigenaar van de steen(en) tot de verkoop ervan. In geval van recuperatie van één of meerdere stenen, moet de deposant ons twee (2) weken op voorhand verwittigen via e-mail op info@wolfers.be of schriftelijk.
Tijdens deze periode behoudt Wolfers of zijn potentiële klant zich de prioriteit van de aankoop van het juweel voor. Om de verkoop te bevorderen, is het mogelijk dat een of meer stenen worden toevertrouwd, onder onze verantwoordelijkheid, aan de buitenkant (evenementen, tentoonstellingen …) of dat het nodig is om verbeteringen aan te brengen (restauratie, reparatie, vervanging, certificaat …). Deze kosten zijn onderworpen aan een schatting die schriftelijk of per e-mail door de eigenaar wordt gegeven en zijn voor zijn rekening in geval van terugvordering van de stenen. Deze depotovereenkomst bevat alle clausules die de deposant en Wolfers binden. Elke wijziging of aanvulling van deze clausules moet schriftelijk gebeuren.
3. Bestel
De bestellingen zijn gedaan:
- Rechtstreeks op de website
- Door te bellen met onze Klantenservice op +32 2 513 61 50 van maandag tot zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur (lokale tijd in België).
- Rechtstreeks in de winkel.
- Per e-mail via info@wolfers.be
Zodra een bestelling op de site is gevalideerd, erkent de gebruiker dat zijn aanvaarding een vaste en onherroepelijke verbintenis vormt: de verkoop wordt als gesloten beschouwd en de betaling ervan is onmiddellijk verschuldigd door de gebruiker. De gebruiker heeft dus geen recht meer op correctie, omruiling of teruggave van het (de) bestelde artikel(en) (met name in geval van een fout in de maat of tekst).
4. Prijzen
De prijzen van de aangeboden producten zijn niet-onderhandelbaar, aangegeven in euro’s en inclusief btw en andere belastingen. Wij behouden ons het recht voor om onze prijzen op elk moment te wijzigen. Prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in het btw-tarief zijn voor rekening van de klant.
De prijs van het individuele Product is exclusief leveringskosten en andere bijkomende kosten. Wolfers zal deze bijkomende kosten meedelen bij de bestelling in de winkel. Elke duidelijke fout in de prijs, zoals een kennelijke onnauwkeurigheid, kan door Wolfers nog gecorrigeerd worden na het afsluiten van de verkoopovereenkomst. Artikelen in je winkelmandje geven altijd de meest recente prijs weer die op de productdetailpagina van het artikel wordt weergegeven. Deze prijs kan verschillen van de prijs van het artikel toen u het voor het eerst in uw mandje plaatste. De Website kan typografische fouten of andere fouten of onnauwkeurigheden bevatten en is mogelijk niet volledig of actueel. Wij behouden ons daarom het recht voor om eventuele fouten, onnauwkeurigheden of weglatingen te corrigeren en informatie op elk gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen of bij te werken. Wij behouden ons het recht voor om bestellingen te weigeren die u plaatst op basis van informatie op de Service die fouten of onnauwkeurigheden kan bevatten, met inbegrip van maar niet beperkt tot fouten, onnauwkeurigheden of verouderde informatie over prijzen, verzending, betalingsvoorwaarden of retourbeleid. De Klant moet elke klacht met betrekking tot de prijs of betaling binnen zeven (7) kalenderdagen na ontvangst van de bevestiging van de bestelling schriftelijk indienen. Het indienen van een klacht schort de verschuldigde betalingen niet op. Als je creditcard niet in euro’s is uitgegeven, wordt de uiteindelijke prijs berekend op basis van de wisselkoers die van toepassing was op de dag dat je creditcardmaatschappij de transactie verwerkte.
5. Betalingsvoorwaarden
We accepteren contante betalingen en ook Visa, MasterCard, Maestro debetkaarten. Wolfers kan de betalingsmogelijkheden op elk moment uitbreiden. Door een krediet- of debetkaart te gebruiken, bevestigt u dat u de kaarthouder bent of dat u gemachtigd bent door de kaarthouder om deze krediet- of debetkaart te gebruiken. Alle creditcard- en debetcardhouders zijn onderworpen aan validatie- en autorisatieprocedures door de uitgever van de kaart. Indien de uitgever van uw kredietkaart weigert de betaling aan Wolfers goed te keuren, kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor de vertraging of niet-levering van de artikelen. Bovendien nemen wij alle redelijke voorzorgen, in de mate dat dit onder onze verantwoordelijkheid valt, om de gegevens van uw bestelling en uw betaling op een veilige manier te bewaren. Als er echter geen sprake is van nalatigheid onzerzijds, zijn wij niet aansprakelijk voor enig verlies dat u kunt lijden als een onbevoegde derde partij toegang krijgt tot de door u verstrekte gegevens. In het geval van maatwerk vragen we een aanbetaling van 30 procent bij de bestelling. Deze aanbetaling kan ter plaatse in de winkel worden betaald of via een overschrijving. Als je kiest voor betaling via overschrijving, begint de vervaardiging van je sieraad pas na ontvangst van het voorschot.
Tijdens de aankoop of levering van het juweel wordt een factuur verstrekt.
6. Levering
De Klant moet zich rechtstreeks naar de winkel begeven om zijn bestelling in te trekken. In sommige gevallen verbindt Wolfers zich ertoe het juweel aan de Klant te leveren. Wolfers draagt het risico van de overdracht van de Producten tot aan de levering op het aangegeven adres. Bij de levering van de Producten is een handtekening vereist. De levering van de producten geldt als het moment waarop het risico van beschadiging en/of verlies overgaat op de Klant. Indien u met het oog op de levering een andere bestemmeling dan uzelf hebt aangeduid (bijvoorbeeld in het geval van een geschenk), gaat u ermee akkoord dat zijn handtekening (of leveringsadres) het bewijs vormt van de levering en de naleving van de verbintenissen van Wolfers, alsook de overdracht van de verantwoordelijkheid. Wij doen ons uiterste best om alle bestellingen zo snel mogelijk te verzenden. De geschatte leveringstermijnen zijn slechts indicatief en beginnen te lopen vanaf de datum van verzending. Wolfers kan niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen in de levering ten gevolge van procedures opgelegd door de douanediensten van het land van bestemming. Voor de levering doet Wolfers beroep op externe partijen en betrouwbare transporteurs. Het inschakelen van externe partijen kan een invloed hebben op de levering. Na een niet-geleverde bestelling wordt onmiddellijk een onderzoek ingesteld bij de vervoerder. Deze duurt meestal enkele dagen, tijdens dewelke er geen terugbetaling of andere verzending aan de Klant zal gebeuren. Wolfers wijst alle verantwoordelijkheid af indien het Product wordt beschadigd tijdens het transport of indien het Product wordt geleverd met een vertraging veroorzaakt door de vervoerders. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om de levering op het aangeduide adres toe te laten, in aanwezigheid van de Klant of een door de Klant aangeduide derde. Er is sprake van levering zodra de Klant of een door de Klant aangewezen derde de bestelde Producten fysiek in ontvangst neemt. Als de levering mislukt doordat de Klant of een door de Klant aangewezen derde tekortschiet, zijn de kosten van een nieuwe leveringspoging volledig voor rekening van de Klant.
7. Wettelijke garantie
7.1 Algemeen
Iedere Consument heeft een wettelijke garantietermijn van twee (2) jaar. De Consument kan een beroep doen op deze wettelijke garantie indien de geleverde Producten niet overeenstemmen met het gevraagde of bestelde Product (non-conformiteit), voor zover de Consument deze non-conformiteit niet kon vaststellen bij ontvangst van het Product.
- Indien het Product een gebrek vertoont binnen de eerste zes maanden na levering, zal er een vermoeden bestaan dat het gebrek reeds bestaat sinds de levering. Wolfers kan het tegendeel bewijzen.
- Als het gebrek aan het product meer dan zes maanden na levering wordt ontdekt, moet de consument de non-conformiteit van het product bewijzen op het moment van levering.
De wettelijke garantie is niet van toepassing in geval van schade veroorzaakt door normale slijtage, toevallige of opzettelijke wijzigingen aan het Product door de Klant, met inbegrip van onjuist en verkeerd gebruik, blootstelling aan vocht, brand, aardbevingen of andere externe oorzaken. Aanvullende commerciële garanties zijn altijd mogelijk in overeenstemming met de Verkoopvoorwaarden en worden altijd uitdrukkelijk meegedeeld.
- Klachtenmechanisme
De Klant of de door de Klant aangeduide derde is verplicht om de Producten nauwkeurig te onderzoeken op hun conformiteit zodra hij de Producten ontvangt. Indien het Product een gebrek vertoont en de ontvanger dit gebrek vaststelt, dient hij een klacht in te dienen. Klant dient deze klachten schriftelijk, uitdrukkelijk, ondubbelzinnig en gemotiveerd mee te delen aan Wolfers. Dit dient te gebeuren:
- Voor zichtbare gebreken: binnen drie (3) kalenderdagen na levering aan Wolfers of een door de Klant aangewezen derde.
- Voor onzichtbare defecten: binnen twee (2) maanden na ontdekking van het vermoedelijke defect.
Het is de plicht van de Klant om deze mededeling voldoende te motiveren. Bij gebrek aan een (voldoende) gemotiveerde klacht is de Klant niet gerechtigd om de Producten terug te sturen.
- Hoe retourneer je een Product als je gebruik maakt van je wettelijke garantierechten?
Elke Klant is verplicht om binnen de dertig (30) kalenderdagen na het indienen van de klacht het niet-conforme Product terug te sturen naar Wolfers met het oog op een herstelling, vervanging of terugbetaling. In het andere geval wordt de opschorting van de wettelijke garantieperiode als ongeldig beschouwd. De termijn van dertig (30) kalenderdagen is niet van toepassing wanneer duidelijk blijkt dat het Product beschadigd is ten gevolge van transport. In dat geval zal de Klant het Product onverwijld en uiterlijk binnen de drie (3) kalenderdagen terugsturen. De Producten moeten aan Wolfers worden teruggestuurd in hun oorspronkelijke staat, inclusief verpakking, accessoires en documentatie, en steeds vergezeld van de originele factuur of een geldig betalingsbewijs. Niet-nakoming van deze verplichting leidt tot een evenredige vermindering van de terugbetaling. Het terugsturen van een Product is altijd op risico van de Klant. Alle kosten voor terugzending zijn ten laste van Wolfers, indien de Klant de garantievoorwaarden naleeft. Wolfers zal aan de Klant een retourbon bezorgen. In elk geval raden wij aan om het product aangetekend en verzekerd terug te sturen om verlies- en diefstalrisico’s te vermijden. Deze terugzending dient te gebeuren binnen de zeven (7) kalenderdagen na de mededeling.
- Reparatie of vervanging
Als aan de bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan, heeft de Klant in de eerste plaats recht op gratis reparatie of vervanging van de bestelde Producten, als de situatie dit mogelijk maakt. Houd er rekening mee dat we het Product alleen zullen vervangen door hetzelfde artikel van dezelfde maat, afhankelijk van de beschikbare voorraad. Als het Product niet kan worden gerepareerd of als hetzelfde Product niet beschikbaar is, ontvangt de Klant een tegoedbon met een waarde die gelijk is aan het bedrag van de oorspronkelijke bestelling. De Klant heeft altijd het recht om de tegoedbon te weigeren en in plaats daarvan een volledige terugbetaling te eisen. Wolfers is enkel gehouden tot terugbetaling indien de herstelling of vervanging niet langer hetzelfde voordeel oplevert voor de Klant. De Klant zal deze grond duidelijk en gemotiveerd moeten meedelen. Een eventuele schadevergoeding en terugbetaling kan nooit meer bedragen dan het bedrag dat aan de Klant werd gefactureerd. Indien de Producten worden teruggestuurd hoewel niet aan de voorwaarden werd voldaan, zal Wolfers de Producten terugsturen naar de Klant. De kosten van deze verzending zijn ten laste van de Klant. Wolfers mag de teruggezonden Producten opslaan voor rekening en risico van de Klant, zolang de kosten van terugzending niet werden betaald.
8. Intellectueel eigendom
Wolfers behoudt alle intellectuele eigendomsrechten en andere aanverwante rechten met betrekking tot de Website, Producten en Diensten. Deze intellectuele eigendomsrechten omvatten auteursrechten, merkrechten, modelrechten en/of andere (intellectuele eigendoms)rechten, waaronder al dan niet octrooieerbare technische en/of commerciële knowhow, methoden en concepten. Het is de Koper niet toegestaan gebruik te maken van enige van onze intellectuele eigendomsrechten en/of wijzigingen aan te brengen in de presentatie van deze rechten zoals beschreven in dit artikel, tenzij dit noodzakelijk is voor privégebruik van het product.
9. Overmacht
Van overmacht is sprake indien Wolfers door overmacht geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd haar verplichtingen jegens Koper na te komen. Wolfers is in dat geval niet gehouden haar verplichtingen na te komen. Wolfers kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen opschorten.
10. Verwerking van uw persoonlijke gegevens
De persoonlijke gegevens die door de Klant worden verstrekt, zijn noodzakelijk voor de verwerking en uitvoering van bestellingen, evenals voor facturering en garantiecontracten. Als deze gegevens ontbreken, wordt de bestelling onvermijdelijk geannuleerd. Het verstrekken van onjuiste of foutieve persoonlijke gegevens wordt beschouwd als een schending van deze Algemene Voorwaarden. We behandelen je persoonlijke gegevens altijd in overeenstemming met ons Privacybeleid, dat beschikbaar is op onze Website.
11. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze Verkoopsvoorwaarden worden uitsluitend beheerst en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgisch recht. Op alle aanbiedingen en verkoopovereenkomsten is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. In geval van betwisting over de uitvoering of interpretatie van deze Verkoopsvoorwaarden, zal Wolfers alles in het werk stellen om een minnelijke oplossing te vinden. Bij gebreke aan een minnelijke oplossing kan het geschil worden voorgelegd aan een arbitrage- en bemiddelingscentrum (zoals CEPANI). Alle geschillen met betrekking tot of voortvloeiend uit aanbiedingen van Wolfers of met haar gesloten Koopovereenkomsten, zullen worden voorgelegd aan de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel. Als Consument kan je een geschil met betrekking tot de Verkoopsvoorwaarden ook voorleggen aan een onafhankelijke instantie voor geschillenbeslechting. Voor meer informatie: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show. © 2018 deJuristen IT-recht en Intellectuele Eigendom (https://www.ictrecht.be). De aangeboden informatie (verkoopvoorwaarden, privacy statement, cookie statement en disclaimer) is auteursrechtelijk beschermd, wat inhoudt dat deze informatie niet mag worden verveelvoudigd of verspreid zonder voorafgaande en schriftelijke toestemming van deJuristen (contact@dejuristen.be). deJuristen behoudt dus alle relevante intellectuele eigendomsrechten.